SLA haalt groeikapitaal op
Algemeen redacteur
Het zaadje voor SLA werd in 2013 geplant in de hoofden van Jop van der Graaf en zijn
vrouw Nina Pierson, tijdens hun gang door de supermarkt. Ze constateerden dat er te weinig gezonde afhaalmaaltijden waren in het supermarktschap. Daarom week het stel uit naar online platforms, maar hier bestond het dieet uit Chinees, Mexicaans of pizza.
Inmiddels kun je constateren dat frustratie een uitstekende brandstof is om een bedrijf op te richten. De ‘fast-casual saladebar’, zoals de oprichters van SLA hun concept omschrijven, onderging voor corona hevige groeipijnen. Het noopte Van der Graaf en Pierson ertoe om tijdelijk geen nieuwe winkels te openen. Ook de afgelopen 2 coronajaren werden groeiplannen in de ijskast gezet, omdat de omzet een duikvlucht nam als gevolg van lockdowns.
Maar nu begint de zon dus weer te schijnen voor de Amsterdamse startup, die vorige week haar eerste sharefundingronde startte. Via sharefundingplatform Broccoli hopen ze voor € 1,5 miljoen aan groeikapitaal op te halen.
Wat is Broccoli?
Broccoli.eu is een sharefundingplatform waarop bedrijven (groei)kapitaal kunnen vergaren. Broccoli is in mei dit jaar gestart en heeft inmiddels 5 bedrijven aan in totaal 5 miljoen groeikapitaal geholpen. Onder hen bevinden zich o.a. YB (Yoghurt Barn), Bus Whisky, Oma’s Soep en Smyle. Voor alle bedrijven die een sharefunding willen starten bij Broccoli geldt dat ze moeten voldoen aan het deurbeleid. Hierin staat dat de desbetreffende onderneming moet aantonen wat zijn positieve, duurzame bijdrage is aan de voedseltransitie.
Wat is sharefunding?
Kort samengevat is sharefunding ‘het digitaliseren van aandelen’. Klanten, leveranciers of medewerkers kunnen mede-eigenaar worden van hun favoriete onderneming. Op deze manier blijft de onderneming onafhankelijk van een bank of een grote investeerder, zoals private equity funds en kan het tegelijk zijn missie waarmaken.