Al 20 jaar een prachtblad om van te smullen

Leestijd < 1 minuten
SLA haalt groeikapitaal op met een vorm van investeren, die je misschien nog niet kent: sharefunding. Via Broccoli.

SLA haalt groeikapitaal op

Het zaadje voor SLA werd in 2013 geplant in de hoofden van Jop van der Graaf en zijn
vrouw Nina Pierson, tijdens hun gang door de supermarkt. Ze constateerden dat er te weinig gezonde afhaalmaaltijden waren in het supermarktschap. Daarom week het stel uit naar online platforms, maar hier bestond het dieet uit Chinees, Mexicaans of pizza.

Inmiddels kun je constateren dat frustratie een uitstekende brandstof is om een bedrijf op te richten. De ‘fast-casual saladebar’, zoals de oprichters van SLA hun concept omschrijven, onderging voor corona hevige groeipijnen. Het noopte Van der Graaf en Pierson ertoe om tijdelijk geen nieuwe winkels te openen. Ook de afgelopen 2 coronajaren werden groeiplannen in de ijskast gezet, omdat de omzet een duikvlucht nam als gevolg van lockdowns.

Maar nu begint de zon dus weer te schijnen voor de Amsterdamse startup, die vorige week haar eerste sharefundingronde startte. Via sharefundingplatform Broccoli hopen ze voor € 1,5 miljoen aan groeikapitaal op te halen.

Wat is Broccoli?

Broccoli.eu is een sharefundingplatform waarop bedrijven (groei)kapitaal kunnen vergaren. Broccoli is in mei dit jaar gestart en heeft inmiddels 5 bedrijven aan in totaal 5 miljoen groeikapitaal geholpen. Onder hen bevinden zich o.a. YB (Yoghurt Barn), Bus Whisky, Oma’s Soep en Smyle. Voor alle bedrijven die een sharefunding willen starten bij Broccoli geldt dat ze moeten voldoen aan het deurbeleid. Hierin staat dat de desbetreffende onderneming moet aantonen wat zijn positieve, duurzame bijdrage is aan de voedseltransitie.

Wat is sharefunding?

Kort samengevat is sharefunding ‘het digitaliseren van aandelen’. Klanten, leveranciers of medewerkers kunnen mede-eigenaar worden van hun favoriete onderneming. Op deze manier blijft de onderneming onafhankelijk van een bank of een grote investeerder, zoals private equity funds en kan het tegelijk zijn missie waarmaken.

Meer info over Broccoli of investeren via sharefunding, net als SLA:

broccoli.eu

Misschien is dit ook iets voor jou?

Martine Achy-Van der Werf, een interview over de uitdagingen in biologisch voedsel, ondernemen en meer
Duurzaam ondernemen vraagt om bewuste keuzes. Om principes en idealen. En dat pad gaat niet altijd over rozen. Een duurzaam ondernemer moet dus stevig in het zadel zitten. Wie zijn ze, die ondernemers die hun nek uitsteken voor een betere wereld met eerlijke producten? Bouillon Magazine zoekt ze op. Martine Achy-Van der Werf (1970) van Boulangerie Noé bijt de spits af.
Lezen

Plaats een reactie

Gratis nieuwsbrief voor lekkerbekken

Krijg het beste van Bouillon in je mail.

Je kunt je op elk moment uitschrijven.

Jouw gegevens zijn bij Bouillon in goede handen. In ons privacy statement staat hoe wij met je gegevens omgaan.